Hoe maak je een website sneller?
Een geoptimaliseerde en snelle website geeft een hoger conversie percentage. Maar hoe maak je nu een website sneller? Je leest het in dit artikel!
Waarom snelheid belangrijk is
Naast dat een snelle website goed is voor de gebruikerservaring, is het bovenal essentieel om mensen geïnteresseerd te houden. Uit onderzoek van Google blijkt dat iedere seconde telt. Als een website langer moet laden dan 3 seconden verlies je volgens het onderzoek namelijk 53% van je mobile bezoekers. Dat is nogal wat; zo loop je omzet mis!
Verder zijn er nog andere voordelen:
- Snelheid is onderdeel van Google's ranking
- Data en rekenkracht besparen, goedkoper en beter voor het milieu 🌲
Een snelle website hangt voornamelijk van twee dingen af, namelijk content en techniek.
Content
Onder content verstaan we teksten, foto's, video's en meer die je beschikbaar stelt op je website. Die content moet geladen worden, dus hoe meer KB's of MB's, hoe langer de laadtijd.
Foto's
Stel je voor dat je foto's wilt laten zien. Een niet geoptimaliseerde foto kan aardig in de KB's of MB's lopen. Dit maakt je website traag! Het is verstandig om de juiste formaten te gebruiken. Hoeveel pixels is je foto qua breedte? Veel websites zijn niet breder dan 1140 pixels, je foto hoeft dan ook niet groter te zijn dan dat. Een thumbnail kan je nog veel kleiner maken. Nog een tip is om je afbeelding door photoshop of tinypng.com te halen. Hiermee kun je je foto comprimeren.
Video en audio
Het is makkelijker en sneller om gebruik te maken van Youtube, Vimeo en Soundcloud. Dan hoef je de videobestanden niet zelf te hosten en niet te optimaliseren.
Techniek
Een trage webpagina kan ook aan een aantal technische oorzaken liggen.
- Trage en niet geoptimaliseerde webhosting
- HTML/CSS/JS wordt niet geminimaliseerd en geoptimaliseerd
- Bestanden worden niet via een CDN geserveerd
- Caching ontbreekt
- etc.
Tools
Er zijn verschillende tools om de prestaties en snelheid van je website te meten. Persoonlijk vinden wij Lighthouse van Google het meest handig. Lighthouse is een standaard onderdeel van je Chrome browser! Objectief gezien is het beter om meerdere tools te gebruiken. Om de zoveel tijd is het handig om één van de tools er weer eens bij te pakken en verschillende webpagina's te controleren. Zo ontdek je issues die jij of wij vervolgens kunnen gaan oplossen!
Google PageSpeed Insights
Er is een website van Google genaamd PageSpeed Insights beschikbaar om de prestaties van je website te analyseren. Met deze website kan je eenvoudig je website URL opgeven waarna deze gecheckt wordt. Je krijgt een resultaatscore te zien voor zowel mobiel als desktop.
Google Lighthouse
Lighthouse is een opensource en geautomatiseerde tool om je webpagina's te verbeteren. De tool zit zoals gezegd in Google Chrome en kun je vinden via 'Inspecteren' en dan onder de tab 'Audits'. Ook hier krijg je een resultaatscore te zien, maar dan één voor ieder onderdeel. Er wordt een score gegeven op:
- Performance
- Progressive Web App
- Best practices
- Accessibility
- SEO
Pingdom Tools
Via de website van Pingdom Tools kan je een website URL testen. Vergeet niet bij 'Test from' Europe - Germany - Frankfurt te selecteren voor een representatievere test als je meeste bezoek uit Nederland komt.
Hulp
Mocht je hulp nodig hebben met het optimaliseren van je website, dan kan je contact met ons opnemen. Optimaliseren is iets wat we vaak doen en het is voor ons de uitdaging om jouw website zo snel mogelijk te maken en te houden.
Bronnen
Google, (2016, maart). 53% of visits are abandoned if a mobile site takes longer than 3 seconds to load. Geraadpleegd op 15 augustus 2019, van https://www.thinkwithgoogle.com/data/mobile-site-load-time-statistics/
Wil jij je website hoger in Google krijgen?
Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder.
Contact opnemen