Short tail en long tail zoekopdrachten
Short tail en long tail zoektermen kom je bij het verdiepen in SEO, al snel tegen. Het verschil tussen beide zoektermen is gemakkelijk te vergelijken met een korte en een langere zoekopdracht. Een long tail zoekopdracht is een meer detailleerde zoekopdracht.
Bij het schrijven van artikelen zoals blogposts verwerk je, hopelijk bewust, keywords die gericht zijn op je beoogde doelgroep.
Stel dat je als fietsenmaker een website hebt en daarop een pagina wilt hebben die gaat over fietsonderhoud. Wat ga je schrijven? Hoe denk je dat mensen zullen gaan zoeken en jouw webpagina gaan vinden? Hieronder zal het verschil tussen de short & long tail duidelijker worden.
Short tail zoekterm
Een voorbeeld van een short tail zoekterm.
Een short tail zoekopdracht in dit voorbeeld is 'fietsonderhoud'. Dit is wellicht een zoekwoord waar veel mensen aan denken wanneer zij zoeken naar fietsonderhoud. Wat ook zo is natuurlijk maar een potentiële websitebezoeker kan de zoekopdracht nog specifieker maken. Dit is waar long tail in beeld komt.
Long tail zoekterm
Een voorbeeld van een long tail zoekterm.
Een long tail zoekopdracht in dit voorbeeld is 'fietsonderhoud in Zoetermeer en omgeving'. Dit is al een stuk specifieker en de hoeveelheid zoekresultaten dat voldoet aan de zoekopdracht is lager. Er is hier dus sprake van minder online 'concurrentie'.
Wanneer kies je voor long tail zoektermen?
Het kan lonen website-artikelen te schrijven die vooral gericht zijn op de long tail zoekopdrachten. Er is hier namelijk minder online concurrentie van toepassing en de relevantie voor de bezoeker kan groter zijn.