Verschil tussen meta title en meta description
Bij het opvoeren van unieke content op je website krijg je onvermijdelijk te maken met de termen meta title en meta description. Maar wat is het nu precies en hoe komen beiden bij het zoeken in Google tevoorschijn?
Weergave meta title en meta description in Google
Om de pagina's van je website meer betekenis te geven gebruiken websites meta tags. Meta title en meta description zijn er twee van. Door deze tags weten zoekmachines waar de webpagina over gaat. De meta title en description worden beiden getoond in de Google zoekresultaten. Ook worden deze dikgedrukt weergegeven in Google wanneer de keywords uit de Google zoekopdracht overeenkomen met deze van de meta tags. Samenvattend in één zin zijn de meta title en meta description voornamelijk van belang om indexeerbaar, begrijpbaar en vindbaar te zijn binnen zoekmachines.
Meta title
Een meta title is de titel waarmee een pagina wordt aangeduid. Google laat bij een zoekopdracht meestal de eerste 50 tot 60 karakters zien.
Meta description
Een meta description is een korte beschrijving van de pagina. Het is belangrijk dat deze beschrijving overeenkomt met de kern van de inhoud van de pagina. In tegenstelling tot een meta title heb je meer karakters tot je beschikking. Officieel is er geen limiet op de meta description, echter laat Google meestal tussen de 150 en 160 karakters zien. Het is wel belangrijk de meta description te vullen. Doe je dit niet, dan zal de zoekmachine-bot zelf teksten van de pagina halen en erin plaatsen. Dit kan dan net verkeerd uitpakken. Je loopt namelijk het risico dat er iets wordt weergegeven dat je niet wilt. Een online marketeer zal er altijd voor kiezen deze data te vullen met een duidelijke call-to-action. Je wilt er immers voor zorgen dat de bezoeker terecht komt op jouw webpagina.
Iedere meta title en description dient maar één keer voor te komen op jouw website.
Weergave van meta tags
De opgevoerde meta title en meta description worden op verschillende manieren weergegeven:
1) in Google
Google kiest ervoor om bij het zoeken drie verschillende stukken informatie te tonen.
- Titel (= meta title tag)
- Url
- Beschrijving (= meta description tag)
De inhoud van jouw meta tags worden als eerste weergegeven aan iemand die zoekt op Google. Meta tags zijn dus een erg belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Dit is immers de eerste indruk die je afgeeft aan een potentiële websitebezoeker. Hou er wel rekening mee dat je voor iedere pagina binnen jouw website unieke content opvoert. Iedere meta title en meta omschrijving dient maar één keer voor te komen op jouw website.
2) in een gedeelde url
Bij het delen van je website naar andere mensen via Apple iMessage zal automatisch de meta title opgepakt worden. De afbeelding in de weergave kan meegegeven worden via meta image.
Voorbeeld gedeelde link
Technische werking
Het belangrijkste weet je nu. De techniek achter jouw website zal ervoor zorgen dat de ingevulde meta title en meta description opgenomen worden in de "head" van een html document(webpagina). Dat ziet er dan als volgt uit.
<meta name="title" content="Dit is dan bijvoorbeeld de titel van je webpagina">
<meta name="description" content="Inhoudelijk iets over de pagina.">
Zijn meta keywords nog belangrijk?
Meta keywords worden tegenwoordig niet meer meegewogen in de indexering van Google. Waar je vroeger nog extra keywords aan je webpagina's kon toevoegen, is dat tegenwoordig niet meer mogelijk. Het gaat dus echt om de content die je schrijft en zichtbaar is voor jouw bezoeker.
Tot slot
Dat was alles over de meta title en meta description. Samenvattend is het verschil tussen beiden dus super simpel. De een wordt gebruikt als titel en de ander als beschrijving. Veel succes met het schrijven van jouw unieke meta tags!