Verwachte ontwikkelingen voor 2018
Het eind van 2017 is nabij. Tijd om bij de kerstboom na te denken over het afgelopen jaar. Welke ontwikkelingen kunnen we wellicht voor jou als user in 2018 verwachten? We bespreken ontwikkelingen en mogelijke trends.
Meer chatbots en spraakbesturing
Afgelopen jaar kwamen meerdere berichtgevingen naar buiten over slimme zelflerende bots. KLM is daar, met het boeken van online tickets via een chatbot, één van de voorbeelden van. Daarbuiten is het merkbaar dat er volop aandacht wordt besteed aan slimme zelflerende chatbots. Zelf zijn we ook aan de slag geweest met zelflerende bots. Voor BizStay creëerden wij een chatbot die klanten helpt bij het zoeken naar een geschikt huurappartement. Dit is waar we het voor doen, het leven van mensen makkelijker maken.
Dit is waar we het voor doen, het leven van mensen makkelijker maken.
Voor intern gebruik hebben we ook een eigen chatbot die realtime onze website uitleest en nagaat wie of wanneer er een blogpost geschreven moet worden. Dit hebben wij geïmplementeerd met de tool Slack en de spraakbesturing Google Home. Iedereen op de werkvloer kan tegen de bot praten.
Voorbeeld interactie kantoorbot
Het gehele team wordt hierdoor op de hoogte gehouden. Momenteel is de spraakbesturing alleen beschikbaar in het Engels. Afhankelijk van de Nederlandse vertaling is het te verwachten dat het aantal chatbots in 2018 verder zal toenemen.
Gepersonaliseerde interfaces
Aan de hand van big data kunnen we voor de gebruiker steeds betere aanbevelingen doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je Netflix account. Meldingen worden gepersonaliseerd weergegeven.
Voorbeeld Netflix: gepersonaliseerde interface.
Inloggen zonder wachtwoord
Bij een dienst inloggen zonder wachtwoord. Dit klinkt misschien vreemd maar het is al realiteit! Denk bijvoorbeeld aan je smartphone met gezichtsherkenning. Een ander goed voorbeeld is de dienst Medium, waarbij je kan inloggen via een link in je mailbox. Met één klik op de link ben je direct ingelogd.
Voorbeeld Medium: inloggen met social media of e-mail.
Voorbeeld Medium: inloggen door je e-mailadres in te voeren.
Hierna ontvang je een mail met de magic link.
Zelf gebruik ik een wachtwoordbeheerder, maar voor gebruikers die hun wachtwoord niet weten of willen gebruiken kan deze flow van toevoegde waarde zijn. Het is wellicht gebruiksvriendelijker dan het intypen of resetten van een wachtwoord.
Op naar een goed nieuw jaar vol met nieuwe ontwikkelingen!