Wat met iOS 11 gaat veranderen in de iOS App Store
Tijdens de WWDC 2017 werd iOS 11 aangekondigd. Onderdeel daarvan is de vernieuwde iOS App Store. Apple heeft het niet alleen over een nieuw ontwerp, maar over een geheel nieuw perspectief op het ontdekken van apps. Leuk, maar wat betekent dit nu voor jouw app in de iOS App Store? Wij zochten het voor je uit!
Doelen
In juli 2008 startte de App Store met 500 apps online, nu 9 jaar later is de App Store gevuld met 2.2 miljoen apps. Apple geeft aan zich naast het design te willen focussen op structuur die sindsdien altijd hetzelfde is gebleven. Verandering is nodig om makkelijker nieuwe games en apps te kunnen ontdekken. Apple geeft aan de volgende doelen te hebben:
- Daily destination
- Give voice to our editors
- Focus on games
De ontwerpers van de App Store voegen tijdens het redesign daar nog de volgende aan toe
- Clarity and simplification
Veranderingen
Op te beginnen gaat de structuur op de schop. Op hoofdniveau blijft de app gebruik maken van tab bars. De indeling gaat echter veranderen.
Van (huidig)
Uitgelicht, Categorieën, Hitlijsten, Zoek, Updates
Naar (nieuw)
Today, Games, Apps, Updates, Search
Categorieën en hitlijsten verdwijnen geheel op hoofdniveau. Daarvoor in de plaats komen Games en Apps. Hierover straks meer. Het tabje Today is min of meer uitgelicht met een nieuwe dosis redactionele content over de apps.
Today
Als gebruiker start je in het dynamische Today tabje. In Today moet de passie voor games een apps zichtbaar worden, die taak krijgt de App Store redactie (editors) toegewezen. Apple besloot dat het weergeven van "apps & games en meer" het beste in kaarten gedaan kan worden. In Today worden kaarten zoals verwacht, dagelijks bijgewerkt.
Kaarten bestaan niet alleen uit tekst en afbeeldingen, maar ook uit video en animatie. Bij lancering zijn er 12 verschillende soorten kaarten beschikbaar. Inhoudelijk werden voorbeelden gegeven wat men kan verwachten:
- App of the day
- Game of the day
- Deep dive
- Meet the developer
- Collection of apps/games
- Hero's / banners
- Lists (the daily list)
Elke kaart zou een entry point moeten zijn voor een diepere ontdekking. Today is niet alleen meer lezen maar ook direct kopen! Heel tof als je app hierin wordt vermeld.
Splitsing tussen games en apps
Games en apps worden van elkaar gescheiden. Lijsten worden samengesteld en beter weergegeven zonder dat beide elkaar in de weg te zitten. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat je app in de store beter ontdekt kan worden.
Games
In het tabje Games worden meer video's gebruikt. De focus op video's moet ervoor zorgen dat je direct kan zien wat het is. Dit geeft weer nieuwe mogelijkheden tot ontdekking. Browsing is nu makkelijker geworden door de splitsing.
Meer context, niet alleen meer app icons en titels maar ook subtitels. Subtitels zijn gelimiteerd tot 30 karakters en worden door de gehele iOS 11 App Store weergegeven.
App Extensies
Extensies krijgen verplicht een eigen app icoon, om het verschil tussen een gehele app groter te maken wordt er een grijze rand en een plusje toegevoegd. Voor meer context wordt ook nog eens het hoofd app icoon links onder toegevoegd.
Nieuw format App Extensie
Apps
Door de splitsing is er geen spanning meer tussen de apps en games.
Beide krijgen de aandacht die ze nodig hebben. Apps vinden wordt net als games makkelijk met goede previews.
Veranderingen op detailniveau
De detailpagina oftewel productpagina van een App is ook aangepast. Hierbij veranderen de volgende onderdelen.
- Meer videos: Het aantal video's dat toegevoegd kan worden gaat omhoog naar drie.
- Ratings en reviews: In het verleden werden reviews niet getoond onder de app als er een update of nieuwe versie had plaatsgevonden. Dit is nu aangepast. Het uitbrengen van een nieuwe versie zorgt nu niet dat de reviews weg gaan.
- Reactie op vragen die beantwoord zijn door de developer kan je nu ook zien.
- In-app aankopen worden gekoppeld.
- Onderaan de pagina worden door de ontwikkelaar of andere gerelateerde apps getoond.
Editors
Bij het redesign van de App Store krijgen editors (samengestelde Apple redactie) meer invloed. Meer context en meer perspectief, dat zijn de uitgangspunten. Daarbij zijn volgens Apple de volgende principes van belang:
- We celebrate apps.
- We are the voice of the App Store.
- We offer independent insights.
- We tell interesting and important stories.
- We deliver a fresh and unexpected take.
Elke app heeft een verhaal te vertellen. Editors schrijven hier graag over, er zijn vier verschillende onderwerpen te benoemen:
- gaming / apps are the future of gaming
- lifestyle / apps transform your life
- culture and entertainment / apps shape culture
- new tech and innovation / apps change everything
Kort door de bocht heeft de redactie als doel: informeren, helpen en inspireren.
Zoeken
Een belangrijk onderdeel van ASO (App Store Optimization) is het vindbaar maken van de app binnen de App Store. In iOS 11 zal de App Store niet alleen zoeken op titel, omschrijvingsteksten en zoekwoorden. Ook teksten binnen de editorial stories, tips and tricks en lijsten worden hieraan toegevoegd.
Conclusie
Het redesign van de iOS App Store brengt vele veranderingen met zich mee. Om door Apple uitgelicht te worden moet je net als in de huidige opzet met een goede app en een goed verhaal komen. Goed in de zin van intuïtief, vlot en mooi vormgegeven. De mogelijkheid om meer video's, teksten en ontwikkelaar gerelateerde apps toe te voegen zorgen voor een betere ontdekkingsmogelijkheid.
Nu uitgelicht worden? Op appstore.com/promote kan je daar meer informatie over vinden of neem contact met ons op.
Zelf de gehele WWDC 17 - iOS App Store video terug kijken? Bekijk de video hier (De video is alleen te bekijken via Safari, omdat Apple logica ;-))