Wat zijn browser notificaties
Je bent op zoek naar iets specifieks op Google. Je klikt op een website en bij het inladen van de eerste webpagina wordt er meteen gevraagd of je notificaties via de browser wilt ontvangen. Dat zijn browser notificaties. Doordat je toestemming hebt verleend om notificaties te ontvangen, zul je vanaf dat moment berichten kunnen ontvangen van de betreffende website. Dit kunnen notificaties zijn over bijvoorbeeld nieuwe producten.
Hoe zien ze eruit
De notificaties zien er op iedere browser net iets anders uit, maar ze zijn over het algemeen uiteraard wel herkenbaar als notificatie. Hieronder een voorbeeld van een notificatie in Google Chrome:
Een notificatie kan ook actiebuttons bevatten. Hieronder een voorbeeld van een dergelijke notificatie:
Alleen wanneer je toestemming geeft
Browser notificaties ontvang je natuurlijk alleen van de websites waarvan jij dat wilt. Wanneer je een website bezoekt waarop browser notificaties beschikbaar zijn, zal je browser je toestemming vragen om notificaties te ontvangen. Een dergelijke melding ziet er als volgt uit:
Web push notifications allow users to opt-in to timely updates from sites they love and allow you to effectively re-engage them with customized, relevant content.
Joseph Medley - Google
Waarom zou je browser notificaties gebruiken?
Het toestaan van het ontvangen van browser notificaties is zeer eenvoudig om te doen. Maar waarom zou je ze als website-eigenaar gaan gebruiken? Het grote voordeel van deze notificaties is dat je ze kan versturen naar jouw websitebezoekers (die daar toestemming voor hebben gegeven) en dat ze ook aankomen wanneer men niet meer op jouw website aanwezig is. Op die manier kun je deze bezoekers opnieuw naar je website terugbrengen. Doordat men klikt op de notificatie wordt namelijk jouw website opnieuw ingeladen.
Om de bezoeker te verleiden tot het klikken op jouw notificatie, dient deze uiteraard wel interessant en relevant genoeg te zijn voor de ontvanger. Wanneer je een website hebt met verschillende soorten horloges bijvoorbeeld en je een nieuw model dameshorloge onder de aandacht wilt brengen, dan is de kans op het meeste effect om de notificatie alleen te versturen naar bezoekers die al eerder webpagina’s van damesmodellen hebben bezocht. Een dergelijke doelgroepsegmentatie kun je realiseren met het versturen van notificaties.
Een ander voorbeeld: je kunt browser notificaties ook inzetten om de conversie op jouw webshop te verhogen. Dit kun je doen door bezoekers die jouw webshop verlaten terwijl er nog artikelen in hun winkelmandje zitten een notificatie te versturen. Je helpt ze hiermee herinneren aan het afronden van hun bestelling.
Voorbeeld van notificaties bij NOS
Notificatie in een e-commerce website (bron: Google)
Nadelen van browser notificaties
Het versturen van browser notificaties kan nadelen hebben. We hebben het al eerder gezegd: een notificatie is alleen waardevol als deze relevant genoeg is voor de ontvanger. Het is dan ook aan te bevelen zeer zorgvuldig hiermee om te gaan en ontvangers niet te gaan spammen met verschillende berichten.
Hoe kan je aan de slag met browser notificaties?
Mozilla, het bedrijf achter Firefox, heeft onlangs onderzoek gedaan naar de acceptatie van browsernotificaties. Uit het onderzoek is gebleken dat slechts 2% van de websitebezoekers notificaties toestaat op het moment dat de website wordt ingeladen. Dit percentage ligt op 24% op het moment dat de toestemming pas wordt gevraagd na enige interactie door de websitebezoeker. Dat is dus een aanzienlijk verschil. Je kan bijvoorbeeld toestemming vragen:
-
nadat de bezoeker 60% van een specifieke webpagina is gelezen
-
op het moment dat de bezoeker op een productpagina is waarvan het product is uitverkocht: 'Wilt u een notificatie ontvangen wanneer het product weer op voorraad is?'
-
nadat de bezoeker een reactie heeft gegeven in het forum: 'Wilt u een notificatie ontvangen wanneer iemand een reactie geeft?'
Wil je zelf aan de slag met browsernotificaties? Er zijn enkele standaardpakketten die je wellicht zelf kunt implementeren. Enkele voorbeelden zijn Pushcrew en One Signal.
Kom je er niet uit of bieden deze standaard pakketten niet voldoende mogelijkheden? Wij kunnen je uiteraard ook helpen bij het implementeren. Neem gerust contact met ons op.
Belangrijkste tip: let er op dat je alleen notificaties verstuurt die relevant zijn voor je bezoeker. Je moet voorkomen dat je hen gaat spammen door alleen maar informatie te zenden die voor jou interessant is. Het moet immers voor jouw doelgroep waarde hebben.
Met ons kennismaken en de mogelijkheden bespreken?
Neem contact op met Wouter Pluut. Hij helpt je graag verder.
Neem contact met ons op