Structured data
Webpagina's zijn door zoekmachines niet altijd goed te begrijpen. Wanneer is een stukje content op je website bijvoorbeeld een product, een evenement, review, artikel, recept, vraag/antwoord of iets anders? Hiervoor komt structured data om de hoek kijken.
Met structured data kunnen we van een stuk content aan zoekmachines doorgeven welk type content dit is. Dit kunnen we doen door middel van het gebruik van bepaalde gestandaardiseerde data. Het toevoegen van structured data aan je website is dus de manier om informatie op een webpagina te markeren. Zoekmachines kunnen dit begrijpen en zodoende 'rich snippets' aanmaken. Rich snippets zijn speciale weergaven in Google waarmee je meer aandacht kan trekken.
Als je bijvoorbeeld zoekt in Google op 'structured data' komt een rich snippet 'mensen vragen ook' naar boven.
Voorbeeld waarbij structured data wordt getoond in Google
Dit geeft weer extra mogelijkheden om op te vallen binnen de zoekresultaten!
Implementatie
Er zijn verschillende manieren om structured data toe te voegen aan je webpagina's. Hieronder linken we door naar specifieke implementaties.
Van alle opties wordt JSON-LD aangeraden. Hiervoor hoef je dan ook niet je gehele HTML te wijzigen.
Wil je meer informatie over gestructureerde data en de implementatie daarvan? Neem dan contact met ons op.
Bron: https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data